söndag 27 januari 2008

Flourish

Jag kom in på floristutbildningen!
Nu gäller det mest att räkna ut hur mycket pengar jag kommer behöva under hösten. Om det blir floristutbildningen jag sätts på så kommer jag bo på skolan under veckodagarna. Majoriteten utav helgerna kommer då troligtvis spenderas i Stockholm.

Apropå pengar så skickade jag min ansökan till resestipendiet under veckan. Jag bad om 10 000, vilket visst verkade rätt lite om man jämförde med det några av mina kamrater sökte. Dock gissar jag på att mitt resmål(Slovakien) är billigare än deras (Storbrittanien och Japan). Iallafall så hoppas jag på att min blygsamma summa kanske gör att jag får bidraget. Det skulle hjälpa mig väldigt mycket.

Mer om blommor, jag och Valentin Schönbeck råkade snubbla förbi Oasen här i Malmö. En butik som ser liten ut utifrån, men såfort man går in och ner för en trappa är det en labyrint utan slut! Väldigt inspirerande, väldoftande och grönt ^_^

Tecknarmässigt känner jag mig lite duktig då jag blev klar med 24-timmarserien och postade iväg den. Dock känner jag mig lite mindre duktig då jag inte fått så mycket gjort på mina skolserieprojekt samt Anima. Jag slogs häromdagen av hur nära Small Press Expo faktiskt ligger och att jag har knappt någon tid alls på mig att tuscha klart det jag behöver. Så följande tid får jag allt ta mig i kragen och jobba så hårt jag kan. Jag vill verkligen ha klart boken till SPX.

Jag och Lisa Medin ser verkligen framemot SPX. Igår började vi brainstorma över hur vi ska lägga upp våra bord. Vad det blir är hemlighetsstämplat. Men jag tror att det kommer bli riktigt bra =)

På torsdagen hängde jag en del runt Lisa. Vi talade mest om Serieveckan i Göteborg(På vilken vi båda ska närvara) men i och med att jag gick runt henne kom jag in i några andra diskussioner som jag egentligen inte hade något att göra med. Det gällde utställningsmöjligheter. Jag hängde verkligen på och var intresserad. Tills jag insåg att det bara gällde tvåorna. Det kändes som jag verkligen gjorde bort mig. Den där ettan som tror att hon är på samma nivå som tvåorna...

Saken är att både jag och Lisa sökte in till Serier 2 på Kvarnby Folkhögskola. (Eftersom vi båda hade gått Serie- och Bildberättarprogrammet på Högskolan i Gävle hade vi det som räknas som tillräklig förkunskap. ) Men jag kom inte in utan blev istället erbjuden att gå Serier 1. Då kändes det läskigt. Och det var ett väldigt svårt val då jag också kommit in på År 3 på Serie- och Bildberättarprogrammet. Men jag valde ettan, och under större delen utav utbildningen har jag inte ångrat det. Det har kännts som det som fungerade bäst för mig under perioden i mitt liv som jag just nu befinner mig i. Under 2007 var jag så pass deprimerad att jag inte klarade av tanken att jobba proffesionellt med mitt tecknande. (Insikten att jag kunde gå en yrkesutbildning, skaffa ett "vanligt jobb" och teckna vid sidan om var väldigt skön) Och då Serietvåan verkar mycket gå ut på att visa upp sitt drömprojekt och sälja in sig själv var det nog bäst att jag inte gick det under den perioden.

Men ja, efter mitt klaverklamp skämdes jag en del. Senare var Lisa glad över hur omnämnd hon var på Serieveckans folder. (Vilket hon förtjänar, hon är tutthäftig! ^^) Och då jag beklagade att jag inte var med alls skrev hon dit mig. Det blev tyvärr för mycket. Jag förklarade detta för henne, hon verkade förstå. Sen drog jag mig undan. En kort stund tillät jag mina tankar att sätta ord på det som länge bara legat i mitt bakhuvud. Jag är inte där. Jag hör inte dit. Många stora är runt mig, men jag tillhör inte dem. Jag skulle kommit längre, men räckte inte till. Och jag tror att det var första gången jag grät över att jag inte kom in.

Jag känner mig fortfarande någolunda sämst någonstans i bakhuvudet. Men jag är inte nerslagen, snarare peppad. =) Plötsligt har jag återfått viljan att teckna som arbete! Jag skulle vilja teckna fler serier. Jag skulle vilja skaffa företag. Och jag skulle verkligen vilja gå tvåan. Så jag ska lägga ner så mycket på min ansökan som möjligt. Jag vet inte om jag ska söka med mer än ett projekt. Det finns ju bara ett jag vill in med. Och jag vill verkligen in. Dock är jag realistisk. Och det känns bra att ha en annan utbildning att gå om jag inte kommer in på den här.

I torsdags kom K förbi. Väldigt mysigt. På fredag eftermiddagen beslöt han sig för att bjuda ut mig till lunch. Vi satte oss på ett fik vid lilla torg. Lilla torg är min favoritdel av Malmö, och jag har gått förbi fiket flera gånger utan att våga stanna. Det ligger nämligen i innergården till ett hus från 1500-1600. Nu satt vi iallafall där, med varsin varm choklad och bit smörgåstårta. Och det var ljuvligt *^^*

Min kloggs första klotterserie!

Oroa er inte, han är väldigt snäll och försiktig med mig.
Bara att han låter mig teckna precis vadsomhelst om honom.
Han är förresten bara ett år äldre och 20-25 cm längre än mig.


Överhuvudtaget har vi gått ut mycket under helgen. På torsdagen köpte vi(jag, K, Lisa och Valentin) hem Tai-mat och hade en kväll med Rocky Horror Picture Show. På fredagen såg vi Blades of Glory(som i övrigt var jättekul, jätteshounen, och jätteshounen-ai). Lördagkväll så trotsade vi stormen som drog in över Malmö och gick ut och åt asiatiskt. Idag(söndag) jagade jag och K födelsedagspresenter till Ultra Magnus(Ks bror) och min mor. Vår jaktlycka var god. Jag skämde även bort mig själv med en ny kjol. Och K skämde bort mig med en hyacint. Den bär en utav mina favoritdofter.

Nu har han åkt tillbaka till Halland, och jag saknar honom. Men vi ses förhopningsvis igen runt Alla Hjärtans Dag. =)

2 kommentarer:

M sa...

Florist! Vad roligt! Det funderade jag på flera gånger när jag var yngre J Och kul att ha dig nära Stockholm också. Undrar om du kommer gå på samma skola som en kompis till mig som ska plugga till trädgårdsmästare? Den ligger i Enköping, så det är ju rätt nära stan...

Och aaaah, SPX! Jag MÅSTE göra ett nytt fanzine tills dess, för jag vill verkligen, men jag kommer jobba/praktisera heltid på en skola från mitten på februari och har knappt något klart än... aaaah. Men jag vill! Annars kommer jag bara och säljer Ljudspår #1 igen.

Och du, du kanske inte tillhör de stora än (jag vet inte, det beror kanske på hur man definierar de stora) men du har hur som helst potentialen och viljan att bli en av de stora! Du är den mest inspirerande serietecknaren jag vet.

Och klotterserien... LOL! Hanna skulle aldrig låta mig teckna något sånt (tror jag...) men det är ju tur att K gör det, för det blir alltid så himla kul i dina händer.

Jättelång kommentar, men ah, det är så kul att få läsa om ditt liv igen Jag har verkligen saknat dig. Och gud vad jag saknar Malmö när jag läser det här. Jag MÅSTE komma ned och hälsa på er innan ni flyttar iväg.

Stef Gaines sa...

Njae, det jag kommit in på ligger i Ekolskrog, Bålsta. Det är en bit med pendeltåg om jag fattat rätt. Men jo, jag ser framemot att vara i närheten av Stockholm igen isåfall =)

Skulle verkligen vilja ha mer av dina serier! Du har inte funderat på att göra en 24timmarserie igen någon lördag? =) Ah well, gör som du hinner. Tror iallafall att du skulle sälja mer av Ljudspår #1, jag har reklamat den lite här nere.

Aaaw, tack så mycket! Både att höra att jag är inspirerande och att du saknat mig värmde rejält *^^* Jag har saknat att skriva med er med. Men ja, förmoderligen är det bäst att jag bara håller mig till en dag i veckan. Så blir det ett långt inlägg också. XD Btw - långa kommentarer uppskattas bara! ^^

Givetvis är du välkommen förbi! Kom hit! Kom hit! Kom hit! :D