lördag 3 maj 2008

SPeXa!

Sedan har vi då...

KAPITEL 2
Expot!

Iår var jag inte med på mingelstarten. Iår var jag knappt med alls. Förberedelserna var hit och dit. Jag glömde tre av mina nya fanzin på skolan, mina pins hemma, och tappade tidberäkningen för t-shirtarna. Jag hade tyvärr varken tid eller råd att trycka upp nya nummer av Anima. Däremot hann jag sätta ihop två tavlor, en bok(som samlade alla avsnitt Anima!), ett nytt fanzin, en kalender, och så lappade jag ihop en rastorbatad Anima-affisch. Direkt när vi kom fram blev vi meddellade att ingen skulle få väggplats, ingen. Så min affisch tillbringade expot genom att stå i ett hörn och damma. Aja, jag betalade inte massor för den, så jag orkade inte slåss för den. Den är iallafall sparad och kanske kan den vara med på Serieskolans slututställning. Såhär såg iallafall mitt bord ut:

Jag fick iallafall tag på ett svart lakan, presentpapper med florenska liljor, samt två snygga fejkliljor. Så det såg rätt bra ut i slutändan =) Tyvärr satt jag inte så mycket vid det. Jag fick i sista minuten hela fem avbytare, och första dagen flydde jag mest runt och läste fanzin. Jag ville liksom glömma att jag ritade och sålde serier. Leon från Chainroacker sa dock till mig: Du har gjort en bok, du ska sitta där och glänsa!

Så den andra dagen satte jag och glänste. Och den andra dagen var väldigt angenäm. Jag hann även umgås med Yvette Gustafsson(fd klasskamrat), se utställningen Fröken Livrädd på Sergelstorg, och övertala en förläggare att vara min mentor för min ansökan till år 2. När jag tog rulltrappan med K för att se vad medeltidsmuséet bidragit med längst ner i Kulturhuset höll han om mig och log. "Så trevligt att se dig glad igen" ^_^ K har överhuvudtaget varit ett väldigt trevligt stöd under SPX, men mer om det i nästa kapitel. Nu är det dags för bilder!


Randi Johansson sålde Wacom-brädor,
ett måste för alla tecknare som jobbar med datorn!

Medley hade det bästa bordet!
Spana in den snygga banderollen!
Ink gjorde premiär som fanzin. Trevlig, vältecknad
serie med starka karaktärer. Lämnar frågetecken som
gör att man vill läsa nästa del. Rita snyggt, eller dö
Aggi, Monni & Karrey hade som vanligt ett fullt bord.
Fyllt med coolhet och vinst. K skrek av lycka när vi var förbi.
Och över ser ni en av anledningarna!
Och här är något annat som fick K att skrika.
"Stef, jag struntar i om bordet inte är färdigt, ge mig pengar, vi MÅSTE ha den nyaste numret av Petter & Jennys tidning!"
Nosebleed Studio var placerade mittemot oss. Min syster skaffade sig
ett av deras mobilsmycken. Jag skaffade deras senaste fanzin.
Här ser vi Tomas Antila(Mangakai) och Natalia Batista
(Mangakai Lund & Nosebleed Studio). Jag smygfotade, höhö
Stina Lövkvist delade bord med Tomas Antila. Hon hade dock
sålt slut på sina fanzin och hade med sig snygga prints istället.
De hade också bordet bredvid mig, och det är min bish som skymtar i kanten :D
På andra sidan av oss hade vi Valentin Schönbeck, Diana
Davidsson och Mickey. Alla med fanzin jag rekomenderar.
Special guest star var Rene Engström! Även känd
som tecknaren bakom Anders Loves Maria. ^_^
Lycka. Lisa Medin och Yvette Gustafsson poserar
tillsammans med vår gemensamma sensei Johan Höjer.
Och så var Expot över. Som pricken över i:et fick jag och min
rumskamrat Lisa Medin posera med CARROMIC emellan oss!
Om du inte förstår hur stort detta är kan du läsa upp dig på
http://fortecomic.blogspot.com/

Får passa på att be Carolina Ståhlberg om ursäkt för att jag skrek i hennes öra när jag insåg att jag satt bredvid kvinnan som skapat Håkan.

Under Expot huserade jag(familjehem i Stockholm) förresten Diana Davidsson, Sara Berntsson, Randi Johansson och Robin Ragnarsson. De var väldigt trevliga att hänga med. ^_^ Speciellt kul med filmkvällen på lördagen.

Inga kommentarer: